Jorge Durán

Performance-Actuación - Jorge Duran.jpg

Born in Caracas Venezuela in 1982.

He began his musical studies of piano and theory at the age of 8 years old in the Yamaha school in Caracas and at the age of 12 his studies of Afro Cuban percussion with Frank Marquez. At the same time he started his theatrical studies which gave him the award for best supporting actor in the Ana Julia Rojas festival (1999) and the nomination for best-supporting actor in national Children and Youth Theater (2000). After high school, he traveled to Brazil to learn Afro-Brazilian percussion and then returns to Venezuela where he studies graphic design, Audio-Acoustics Technician and Afro-Venezuelan percussion with Manuel Moreno then begins his studies of composition and vibraphone with Maria Eugenia Atilano, Edgar Saume, and Alfredo Naranjo.

In the summer of 2011 he travels to Barcelona where he writes the music for the film "Checkout" by Lorena González Di Totto, moves to Madrid and compose the music for the film "El día del Padre" by Alberto Carpintero (2013). In 2014 he begins his studies of jazz vibraphone with Behn Gillece and in 2016 he travels to NY where he participates in various concerts and festivals. During his stay in Madrid he makes recordings and concerts with Chip Wickham, Bobby Martinez, and Freedonia among others.

In Madrid Jorge also creates the projects Malasaña Jazz Reunion with saxophonist Aarón Pozón and Jalea de Mambo with which he toured various countries in Europe. In autumn 2016 he moves to Germany where he concentrates again on composition, writing "Zuhause" an electronic work that summarizes his new experiences and learnings in 3 years in Germany.

In 2019 Jorge travels to Italy where he writes "Echi di Taranto" a work based on "field recording" highlighting the diversity of a city with two seas in a sonorous way. Back in Germany he writes "Granular Vibes”, a sonic exploration of the vibraphone through granular synthesis, and his latest work "Invierno / Winter". These albums are the echoes of his home studio during the pandemic of the year 2020/2021. He currently lives in Karlsruhe, Germany, where he works as a wind orchestra/band conductor (very typical of the region) writing arrangements and working in music education for refugee children.

The video performance for Ruido / Noise is an exploration of his latest works with electronic music mixed with vibraphone, where he seeks to reach the music that lies within the heart of the noise.

---------------------------------------------

Nació en Caracas Venezuela en 1982.

Comienza sus estudios musicales de piano y teoría a la edad de 8 años en la escuela Yamaha en Caracas y a los 12 años de percusión afro cubana con Frank Marquez. Paralelamente comienza su actividad teatral la cual le dio un premio al mejor actor de reparto del festival Ana Julia Rojas (1999) y la nominación al mejor actor de reparto en teatro infantil nacional (2000).

Al terminar la secundaria viaja a Brasil donde aprende percusión afro brasileña y luego regresa a Venezuela. Allí empieza sus estudios de diseño gráfico, Técnico de Audio-Acústica y percusión afro venezolana con Manuel Moreno, luego comenzaría sus estudios de composición y vIbráfono con Maria Eugenia Atilano, Edgar Saume y Alfredo Naranjo.

En el verano del 2011 viaja a Barcelona donde escribe la música para la película “Checkout” de Lorena González Di Totto, luego se muda a Madrid y compone la música para la película “El día del Padre” de Alberto Carpintero (2013). En el año 2014 comienza sus estudios de vibráfono jazz con Behn Gilece y en el año 2016 viaja a NY donde participa en diversos conciertos y festivales.

Durante su estadía en Madrid hace grabaciones y conciertos con Chip Wickham, Bobby Martinez y Freedonia entre otros. Crea los proyectos de Malasaña Jazz Reunion junto al saxofonista Aarón Pozón y Jalea de Mambo con el cual viaja a diversos países de Europa dando conciertos.

En otoño de 2016 se muda a Alemania donde se concentra de nuevo en la composición, escribiendo “Zuhause” (2019) una obra electrónica que resumen sus nuevas experiencias y aprendizajes en 3 años en Alemania. En el año 2019 viaja a Italia donde escribe “Echi di Taranto” una obra basada en el “field recording” poniendo en manifiesto la diversidad de una ciudad con dos mares de manera sonora.

De vuelta en Alemania escribe “Granular Vibes” una exploración sonora del vibráfono a través de la síntesis granular. Su último trabajo “Invierno / Winter” son los ecos de su home studio durante la pandemia del año 2020/2021. Actualmente vive en Karlsruhe, Alemania, donde se desarrolla como director de orquestas y bandas de viento (muy típicas de la región) escribiendo arreglos y trabajando en educación musical para niños refugiados.

El video performance para Ruido / Noise es una exploración de sus últimos trabajos con música electrónica mezclada con el vibráfono, donde busca llegar a la música que se encuentra dentro del corazón del ruido.

Buscando la música en el corazón del ruido.

Esta performance es la búsqueda incansable de nuevos sonidos, nuevas combinaciones, de la música dentro del ruido, mis instrumentos principales fueron mi vibráfono con una cadena extensa de efectos, el Ciat-Lombarde Cocoquantus 2 y no menos importante mi Digitakt para dar un sentido rítmico.

_____________

Searching for music in the heart of noise.

This performance is the tireless search for new sounds, new combinations, for music within the noise, my main instruments were my vibraphone with an extensive chain of effects, the Ciat-Lombarde Cocoquantus 2, and not least my Digitakt to give a rhythmic sense.

Previous
Previous

Clariloops

Next
Next

Rhymin’ Drive-In #1